به گزارش مشرق، زینب اسماعیل زاده، فعال فضای مجازی در تلگرام نوشت:

با توجه به ایجاد جبهه‌ی شمالی و کاهش تمرکز روی غزه این سوال پیش میاد که بالاخره اون جنگ چی شد نتیجه‌ش!

فاکتور مشخص کننده پیروزی اسرائیل مشخصه؛ اگر رژیم توانسته باشه کاری بکنه که حماس دیگر قادر به بازسازی قدرت خودش و انجام عملیات‌های مشابه نباشه و بطور کلی تهدید به حساب نیاد اسرائیل تونسته پیروز بشه؛

اما آیا این اتفاق افتاده؟

اول از همه باید بپذیریم که حماس ضربه‌ی سختی خورده، حدود نیمی از اعضای حماس به شهادت رسیدن، غزه تبدیل به ویرانه‌ای شده که حدود ۷۰ درصد از زیر ساخت‌هاش آسیب دیدن، حماس در آینده حتی اگر باز به تنهایی در غزه حاکم بشه برای تامین منابع مالی ترمیم این زیر ساخت‌ها مجبور به نرمش میشه، و بحث تسلیحات و ..، جبران این خسارات قطعا سال‌ها زمان میبره.

اما از طرف دیگه‌ی ماجرا برای موجودیتی که از مردم خود غزه شکل گرفته زنده ماندن نیمی از نیروی انسانی یعنی سازمان با عضوگیری مجدد امکان بازگشت به صحنه رو داره، ضمن اینکه از نظر زیرساخت‌ها حماس بیشتر موجودیتی زیرزمینیه و در حدود ۸۰ درصد تونل‌ها هنوز دست نخورده هستن، اسرائیل امکان حکمرانی بر غزه رو نداره و این یعنی در معادله‌ی فردای جنگ حتی اگر حماس تنها موجودیت حاضر در غزه نباشه احتمالا شاهد یک دیکاتوری نظامی نخواهیم بود و این یعنی فضا برای تنفس و فرصت برای بازپروی برای حماس.

این اتفاق حتی همین الان هم شروع شده! یدیعوت آحرونوت به نقل از منابع امنیتی نوشته: «حماس برای تقویت مجدد اقتدار خود در مناطقی که ارتش آن را ترک کرده تلاش می کند» اسرائیل مناطق زیادی رو به اصطلاح پاکسازی کرده اما نکته اینه که این مناطق ترک میشن و این خلا قدرت مجددا فرصت رو به حماس میده!

یه مثال هم از تاریخ بزنیم! قطعا حماس با طالبان تفاوت ماهوی داره و مقایسه این‌ دو با هم از بسیاری از جهات غلطه اما یک وجه اشتراک واضح هم بینشون هست، هر دو موجودیت‌هایی هستن که بومی منطقه خودشون هستن و یک قدرت دولتی خارجی قصد ریشه کن کردنشون رو داشته، اگر آمریکا تونست طالبان رو ریشه کن بکنه، اسرائیل هم حماس رو ریشه کن کرده!

تازه توجه داشته باشید که نفرتی که مردم غزه از اسرائیل دارن با تصور افغانستانی‌ها از آمریکایی‌ها در سال حمله به این کشور قابل مقایسه نیست!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    4 0
    اسراییل باید مجبور به پرداخت غرامت جنگی بشه برای ضربه به غیر نطامیان البته کار نمی کنه ولی ...
  • NL ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    1 3
    دیگه کسی نمونده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس